De Palmpaasstok

Aafke Brouwer is gedragsdeskundige bij Lievegoed KDC Marjatta en Proteus en verdiept zich graag in het jaarritme, zoals we dat binnen de antroposofie zo belangrijk vinden. Elk jaarfeest heeft zijn eigen karakter en kan onszelf, de kinderen of volwassenen en de gemeenschap in beweging zetten.

“Palmpasen Palmpasen, versier je groene tak, met linten en met eieren, de klokken bimbam beieren, die eieren smaken goed; versier je nieuwe hoed! 
Palmpasen Palmpasen, versier je groene tak, met linten en met ruikertjes, met chocola en suikertjes, kom mee we gaan op pad, wij trekken door de stad. Palmpasen, Palmpasen versier je groene hoed, dan slepen wij de takken aan en steken wij de vuren aan en dansen hand in hand; ‘t wordt Paasfeest in ‘t land!”  

Een stoet kindjes, vrolijk, vol verwondering, of wellicht onrustig omdat de dag anders verloopt dan anders. Kindjes die onwennig hun stok recht proberen te houden en rozijnenslingertjes en slierten van crêpepapier die vrolijk heen en weer waaien in de wind. 

De palmpaasstok is een prachtig gezicht, maar waarom hebben we deze eigenlijk, waar komt het gebruik vandaan? Ook ik moet er weer eventjes induiken, want het palmpaasfeest zoals we dat vieren heeft zowel een christelijke oorsprong als oude natuursymboliek.  

Met Palmpasen wordt de feestelijke intocht van Jezus in Jeruzalem gevierd. Iedereen was blij met zijn komst en het verhaal gaat dat de weg bedekt was met palmtakjes. Palmtakjes blijven altijd groen en staan symbool voor het eeuwige leven.  

Met Palmpasen wordt ook de start van de lente gevierd. Heel vroeger werden er al palmpaasstokken versierd om de lente te begroeten.  

Een palmpaasstok wordt gemaakt van één of twee stokken die je gevonden hebt in de natuur. Het afgestorven hout staat symbool voor de winter waarin de natuur afgestorven lijkt en alles kaal is. De stok wordt versierd met groene takken en linten, deze symboliseren nieuw leven, de frisse lente die na de dorre winter komt. Er zijn twee varianten: het kruis en het zonnerad. Het kruis symboliseert het kruis dat Jezus droeg. Omdat dit thema voor kleuters te zwaar is hebben kleuters vaak een stok met een hoepel erom; dit staat symbool voor een zonnerad; de nieuwe zon in de lente en de innerlijke zon.  

Beide soorten stokken hebben een broodhaantje in de top. Deze staat voor de zon die het wint van de donkere tijd wanneer het lente wordt. Een haan kraait als de dageraad aanbreekt. We willen de lente wekken! De haan heeft ook nog de christelijke betekenis van het innerlijke bewustzijn, de haai die kraait nadat Petrus Jezus verraadde. Het haantje is van brood gemaakt. Brood wordt gezien als voedsel voor de ziel. Dit werd ook bij het laatste avondmaal op Witte Donderdag gegeten.  

Tot slot wordt de palmpaasstok versierd met hangende kettingen van gedroogde vruchtjes en zaden. Deze zijn gerijpt door de zon en staan symbool voor een nieuw leven en hoop op een vruchtbaar seizoen op het land.  

En oh wat is het moeilijk om niet eventjes te proeven van het broodhaantje en al die lekkere vruchtjes onderweg..! 

Lievegoed zoekt een bestuurder

Lievegoed zoekt een bestuurder

In de afgelopen jaren is er hard en met succes gewerkt aan het realiseren van een gezonde basis van zowel de zorgverlening als ook de bedrijfsvoering. Wij zijn op zoek naar een nieuwe bestuurder.

Lees meer